آمارها نشان میدهد سهم موتورسواران در سوانح رانندگی تهران بزرگ به شکلی نگرانکننده رو به افزایش است. سال گذشته ۲۷۴ نفر از راکبان موتورسیکلت در جریان تصادفات جان خود را از دست دادند که ۴۲ درصد از کل قربانیان را شامل میشد، اما متأسفانه از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ موتورسوار فوت کردهاند و این رقم ۴۷ درصد کل جانباختگان را تشکیل میدهد.
بررسیها نشان میدهد قشر جوان، بهویژه گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بیشترین آسیب را در سوانح رانندگی با موتورسیکلت متحمل میشوند. همچنین ۹ درصد از قربانیان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند، موضوعی که بیانگر سهلانگاری برخی خانوادهها در اجازه رانندگی به فرزندان نابالغ است. باید تأکید کرد رانندگی افراد زیر ۱۸ سال تخلفی خطرناک است که پشیمانی پس از حادثه هیچ سودی نخواهد داشت. پلیس راهور همواره بر لزوم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد تأکید دارد. بیش از ۸۰ درصد فوتیهای موتورسیکلت ناشی از ضربه مستقیم به سر و در نتیجه بیتوجهی به استفاده از کلاه ایمنی است. راکب و ترکنشین هر دو موظفند در تمام مسیر از کلاه استاندارد استفاده کنند. قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت نیز همانند خودرو الزامآور است و بیتوجهی به آن جان شهروندان را به خطر میاندازد. آمارها نشان میدهد ۵۶ درصد سوانح مرگبار موتورسواران در بزرگراهها، ۳۹ درصد در خیابانهای اصلی و ۵ درصد در سایر معابر رخ داده است. همچنین استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی با موتورسیکلت از عوامل پرخطر و یکی از دلایل اصلی افزایش احتمال حادثه بهشمار میرود. راکبان باید بدانند که موتورسیکلت وسیلهای ذاتاً ناایمن است و هرگونه حواسپرتی از جمله صحبت یا کار با تلفن همراه میتواند فاجعهآفرین باشد. در نیمه دوم سال نیز با توجه به کوتاه بودن روز، لغزندگی سطح معابر در بارندگیها و سرمای هوا، شرایط رانندگی با موتورسیکلت دشوارتر و احتمال وقوع سوانح بیشتر است. پلیس راهور تهران بزرگ بار دیگر از خانوادهها، راکبان و بهویژه جوانان میخواهد که با رعایت قوانین، استفاده از تجهیزات ایمنی و پرهیز از رفتارهای پرخطر، جان خود و دیگران را از گزند حوادث رانندگی محفوظ بدارند.